اظهارات مدیرعامل «فورد» پس از بازدید از چین

فورد شرکت‌های خودروسازی چین را به عنوان تهدیدی برای خود اعلام کرد! جیم فارلی، مدیرعامل فورد اخیرا از صنایع خودروسازی چین بازدید به‌عمل آورد اما بازدیدی که موجب هراس او شد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، فارلی به جان تورنتون، عضو هیات‌مدیره فورد گفته است شرکت‌های خودروسازی چین تهدیدی برای وجود فورد و شرکت‌های مشابه هستند. جان لاولر، مدیرارشد اجرایی فورد نیز با صراحت اعتراف کرد صنایع خودروسازی چینی از ما جلوتر هستند.

فورد برای مبارزه با نفوذ خودروسازان چینی، چاره‌ای جز معرفی پلت‌فرم‌های جدید ندارد. این شرکت هم‌اکنون پلت‌فرم جدیدی را برای توسعه خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه معرفی کرده است تا با خودروهای چینی و همچنین خودروهای تسلا مبارزه کند. همچنین این شرکت تصمیم دارد نسخه الکتریکی فورد پوما را که یک کراس‌اوور کوچک است، به بازار عرضه کند.

اعتراف خطرناک

مدیرعامل فورد با اشاره به ظهور خودروسازان ژاپنی نظیر تویوتا و هوندا، پدیده خودروسازی چین را تکرار کابوسی می‌داند که قبلا هم به حقیقت پیوسته بود. امروز اکثر خودروسازان بزرگ چینی به برندهای پیشرو و نوآوری تبدیل شده‌اند که با تولیدات خود، بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا را به چالش می‌کشند. همین رشد ترسناک خودروسازان چینی باعث شده است در بازارهای اروپایی، تعرفه‌های سنگین برای واردات خودرو چینی وضع شود. حتی آمریکا از ۲۷ سپتامبر تعرفه سنگین ۱۰۰درصدی برای خودروهای الکتریکی چینی وضع خواهد کرد. اما جالب‌تر از تمام اینها، اعتراف معناداری است که مدیران ارشد فورد در مورد خودروهای جدید چینی داشته‌اند.

مدیرعامل فورد، جیم فارلی در سفر به چین تجربه سواری با تعدادی از خودروهای چینی نیز داشت. این سفر به قدری جیم فارلی را تحت تاثیر قرار داد که خطاب به جان تارنتون، عضو هیات‌مدیره فورد گفت خودروهای چینی یک تهدید وجودی برای خودروسازان بزرگ جهانی هستند.

در یکی از همین سفرها به چین نیز معاون مالی ارشد فورد، جان لاولر تاکید بر این داشت که اینها (چینی‌ها) جلوتر از ما (فورد) هستند. بد نیست بدانید به دلایل امنیتی، هم مدیرعامل فورد و هم رئیس هیات‌مدیره یعنی بیل فورد مجاز به استفاده از خطوط هوایی تجاری نیستند و با هواپیمای شخصی رفت‌وآمد می‌کنند. همین باعث شد فورد در سال ۲۰۲۳ متحمل هزینه ۶۱۱هزار و ۱۷۴ دلاری برای سفرهای جیم فارلی با هواپیمای شخصی شود، عددی که برای بیل فورد، ۷۳۲هزار و ۹۴۳ دلار اعلام شده است.

خاطره‌بازی با آسیایی‌ها

مدیرعامل فورد با اشاره به ظهور و اوج گرفتن خودروسازان ژاپنی نظیر تویوتا و هوندا که از دهه ۱۹۸۰ از خودروسازان آمریکایی نیز در فروش خودرو در خاک این کشور، پیشی گرفته‌اند؛ پدیده خودروسازی چین را تکرار کابوسی می‌داند که قبلا هم به حقیقیت پیوسته است. وی همچنین رشد چینی ها در دهه‌های اخیر، به‌ویژه در ساخت خودروهای برقی را مشابه پیشرفت خودروسازان کره‌ای همچون کیا و هیوندای دانست.
جیم فارلی می‌گوید برای حفظ فورد از این موج ویرانگری که خودروسازان چینی در بخش خودروهای برقی به راه انداخته‌اند، توسعه پلت‌فرم جدیدی را در دستور کار قرار داده که مختص خودروهای برقی اقتصادی و ارزان‌ است. محصولاتی که برپایه این پلت‌فرم طراحی و مهندسی خواهند شد نه فقط برای رقابت با خودروسازان چینی، بلکه به عنوان آلترناتیوی برای تولیدات تسلا عرضه می‌شوند. بد نیست بدانید فورد از ۲۰۳۰ دیگر قرار نیست خودرو بنزینی یا دیزل در اروپا عرضه کند و سبد تولیدات این خودروساز بزرگ آمریکایی برای قاره‌سبز، تمام‌الکتریکی خواهد بود. در همین راستا نیز قرار است به‌زودی مدل الکتریکی پوما را با نام Puma-E برای بازارهای اروپایی معرفی کند.

مسیری برخلاف اهداف اروپایی

فورد در راستای این استراتژی، سال ۲۰۲۲ موندئو را به بایگانی فرستاد و امسال، هاچ‌بک محبوب و پرفروش فی‌یستا را از لایناپ اروپایی خود حذف می‌کند. ۲۰۲۵ نیز سال خداحافظی اروپایی‌ها با فورد فوکوس خواهد بود. جالب اینکه فورد استراتژی برقی شدن خود را فعلا برای بازارهای اروپایی، جدی گرفته و در آمریکا و دیگر بازارهای هدف، فعل برنامه جدی برای این مهم ندارد. برای مثال قرار بود ۲۰۲۷ یک SUV سه ردیف سرنشین جدید به بازار عرضه کند که آن را به حالت تعلیق درآورده است. نسل آینده فورد F-۱۵۰ برقی هم که قرار بود ۲۰۲۵ به بازار بیاید، برای دومین‌بار به تعویق افتاد و احتمالا سال ۲۰۲۶ یا حتی ۲۰۲۷ به بازار خواهد آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =